środa, 19 października 2011

Jak to robimy?

Już niebawem zaczynamy cykl warsztatów skierowanych do dzieci i młodzieży z zakresu Świadomego Konsumeryzmu i Nowej Piramidy Żywienia.

Zaplanowane przez nas warsztaty prezentują integralne podejście do edukacji:
  • starają się znaleźć balans w rozwijaniu wiedzy, umiejętności i postaw,
  • wykorzystują metody, które zostały dostosowane do potrzeb osób uczestniczących
  • poprzez ćwiczenia aktywnie angażujące młodych ludzi czynią ich aktywnymi aktorami procesu edukacyjnego, na który mają realny wpływ.
Podejście edukacyjne
Tematyka i zakres szkolenia dotyczą edukacji rozumianej jako edukacja na rzecz zmiany, tak na poziomie osobistym, jak i społecznym. Dla skutecznego wzmacniania kompetencji osób uczestniczących nacisk będzie położony na:
  • uczenie się w oparciu o to, co uczestnicy i uczestniczki już wiedzą, o ich opinie i doświadczenie; w kierunku nabywania nowych doświadczeń i generowania nowych pomysłów,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w dyskusjach i uczenia się od siebie nawzajem, praca oparta na współdziałaniu sprzyjająca lepszemu zrozumieniu trudnych kwestii i zwiększająca umiejętność rozwiązywania problemów
  • przekładanie nabytej wiedzy na konkretne rozwiązania możliwe do zastosowania na poziomie osobistym
  • umożliwienie uczestnikom wypracowanie i przećwiczenie własnych rozwiązań– a poprzez to zwiększenie ich kreatywności i praktycyzmu.

Uczenie się przez współdziałanie
Zespół trenerski szczególny nacisk kładł będzie na podejście oparte na współdziałaniu (np. w formie zorganizowanej pracy w grupach), pozwalające rozwinąć osobom uczestniczącym wspierające i zaangażowane relacje międzyludzkie, zwiększone kompetencje społeczne i poczucie własnej wartości. Podejście to wzmacniania współzależności, bezpośrednie interakcje, osobistą i grupową odpowiedzialność i umiejętności interpersonalne.

Współuczestnictwo
Ważnym elementem szkolenia będzie tworzenie przestrzeni i możliwości współuczestnictwa, gdzie osoby uczestniczące mają prawo do decydowania o tym, czego i jak chcą się uczyć (poprzez ewaluację przed projektem, omówienie oczekiwań, kontrakt, elastyczność podejścia wobec zaplanowanych działań, ewaluacje pośrednie). Dzięki temu uczestnicy i uczestniczki mogą wzmacniać umiejętności podejmowania decyzji, słuchania, empatii i szacunku dla innych, odpowiedzialności za swoje decyzje i działania. Rolą trenerów i trenerek będzie aktywne i zaangażowane wspieranie współuczestnictwa osób uczestniczących w procesie uczenia się.

Uczenie się przez doświadczenie
Metodologia szkolenia opierać będzie się na 5-fazowym cyklu uczenia się (doświadczenie -sprawozdanie – refleksja – generalizacja - stosowanie), przy czym duża przestrzeń zostanie poświęcona znalezieniu przez uczestniczki i uczestników konkretnych możliwości zaangażowania się w działania – jako najbardziej skutecznego sposobu utrwalenia nowej wiedzy, umiejętności i postaw, które tworzyć będą podstawę nowej fazy cyklu. 

Uwzględnianie różnych stylów
Zakłada się wykorzystanie różnych podejść metodologicznych, aby rozbudzać talenty i zainteresowania osób preferujących różne style i podejścia do uczenia się / nauczania, z uwzględnieniem takich wartości jak szacunek, równość, współpraca i demokracja.
Rozwiązywanie problemów i konfliktów jako metoda edukacji
Różnice w systemach wartości, a co za tym idzie w rozumieniu praw i obowiązków, będą traktowane jako podstawa pracy edukacyjnej, której celem będzie wyposażenie uczestników i uczestniczek w umiejętność doceniania różnych punktów widzenia oraz przećwiczenie umiejętności dochodzenia do rozwiązań, które są możliwe do zaakceptowania przez obydwie strony.